Stage en dolfijnentrip

3 mei 2017 - Paramaribo, Suriname

Hee lieve vriendjes!

Fa a waka? Met mij gaat het hier meer dan goed. Ik zit er inmiddels alweer 3 weken en wat vliegt de tijd! Ik heb het super naar mijn zin en maak vooral veel leuke dingen mee.De eerste paar stage weekjes zitten erop.

De eerste dagen waren vooral erg wennen op de kinderafdeling. De omgang tussen de zusters en kinderen is heel anders dan in Nederland. De zusters zijn erg direct en kwamen in het begin nogal arrogant en neerbuigend over. Soms werd ik ook benoemd als blanke of bakra (wat een (scheld) woord is voor Nederlander). Naar mate ik meer liet zien wat ik kon, werd ik steeds meer geaccepteerd en mag ik steeds meer handelingen doen. Gelukkig heeft zuster Marijne toch haar plekkie gevonden en kan ik erg goed opschieten met mijn collega's. Achteraf blijken ze hartstikke lief te zijn. De eerste dagen bestonden uit alleen maar nieuwe indrukken. De baby's worden gewassen in de gootsteen, soms is er even een uur geen water, gekko's, kakkerlakken en kikkers lopen gewoon op de afdeling en van sommige kindjes zijn de ouders weinig tot niet in beeld. Dit alles maakt het voor mij juist extra leuk en ik leer vooral hoe ik zelf overal in sta. Volgende week is alweer de laatste week op de kinderafdeling, waar ik daarna naar toe ga, 'zien we morgen wel'.

Naast stage zijn de weekenden hier heerlijk! Dagen niks doen, avondjes stappen en zwemmen. Ik mag niet klagen. Ik sport samen met Chrissy in de lokale sportschool. Ook grappig, want achter de loopband staat meteen een aggregaat om de elektriciteit aan te voeren. Toen ik eenmaal aan het lopen was en de snelheid ingesteld had op 11 km/h (wat ik in Nederland altijd doe), vroeg ik mezelf toch echt af waarom ik na 1 minuut al kapot was.. Bleek het apparaat in mijl per uur ingesteld te zijn, dus liep ik zo bijna 18 km/h. Lekker marien, you go girl.

Afgelopen weekend hebben we een dolfijnen/schildpaddentour gedaan. Als een kind zo blij heb ik heerlijk kunnen kijken naar ongeveer 20 dolfijnen die rondom de boot zwommen. In de avond hebben we op een eiland gekeken naar zeeschildpadden. Jezus wat een beesten. Met infrarood lampen look a like Freek Vonk gingen we ze zoeken en kijken naar hoe ze eitjes legden in een kuil. MEGA interessant

Komend weekend gaan we een jungle quad tour doen en is Britt hier nog een aantal dagen. Ook doen we zo 1x in de week iets aan school, niet al te veel want dat is nogal vermoeiend hier.

De tijd gaat hier veel te snel en ik heb te veel leuke dingen om aan jullie te vertellen, dus dat bewaar ik voor als ik terug ben.

I will keep you posted!

Liefs, Marien

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Noor Coppens:
    Lieve marijne,
    Wat ben ik enorm trots en blij dat jijhet daar zo goed doet in suriname en dat je zo geniet! Deze ervaring neemt niemand je meer af hoor! Het zal je een nog mooier en slimmer mens maken. Kan niet wachten om naar jou toe te komen! Blijf genieten en ik kijk uit naar een volgend prachtig verhaal! Dikke kus moppie!
  2. Ellen Slegers:
    4 mei 2017
    Ha lieve Marijne, wat een avonturen allemaal....wauw!!!! Geniet van deze bijzondere tijd. Herinneringen maken voor de rest van je leven. We zagen ook al prachtige foto's voorbij komen. Heel veel (werk) plezier!!! Dikke kus van ons 5jes XXX
  3. Monique de kok:
    4 mei 2017
    Zo marijne, echt gaaf! En die foto's uit de jungle echt geweldig! Jullie hebben de tijd van jullie leven! Geniet er maar lekker van, want de tijd vliegt als je het geweldig hebt! ❤
  4. Opa en Oma'.:
    Hallo Marijne.
    Wat een mooi verhaal!!!!Dat is genieten .wel heel anders dan in een nederlands ziekenhuis.geniet van je vrije tijd om daar al het moois te zien.Heel veel groetjes en een dikke knuffel van Oma en Opa.xxxxxx
  5. Marion van Asseldonk:
    5 mei 2017
    Hoi Marijne, wat mooi beschreven !!! Zo te lezen geniet je enorm. Hartstikke fijn. En goed om te horen dat je het naar je zin hebt op je stageadres. Je doet veel indrukken op en komt met een enorme bult ervaring terug naar Nederland. Ook leuk dat je erop uit trekt om Suriname te verkennen. Heerlijk Marijne, geniet van deze 3 maanden !! Veel groetjes van ons allemaal.
  6. Christel van den Boer:
    5 mei 2017
    Wat kun jij je belevenissen mooi verwoorden zeg ! Heerlijk om te lezen....was ik nog maar 1 keertje jong ;) Dan zou ik ook zeker een buitenlandstage gaan doen ! Haha
    Keep up the good work !
  7. Patricia Van wijk:
    6 mei 2017
    Leuk leuk leuk marijne!!! Behalve die kakkerlakken!!!!
    Xxx